ბენზინის ორთქლის დაჭერის სისტემა
ბენზინი დიზელთან შედარებით
ადვილად ორთქლდება. მისი ორთქლი წარმოიშობა როგორც ავზში, ისე ბენზინის ჩასხმის პროცესში,
ასევე ცხელ ამინდში როცა ავტომობილი დგას. თუ ეს ორთქლი საწვავის მილებში მოხდა შეიძლება
წარმოიმნას საცობი და გამოიწვიოს შეფრქვევის სისტემის მუშაობის დარღვევა ძველ მოდელებზე ავზის სახურავში გათვალისწინებული
იყო სპეციალური სარქველი, რომელიც ბენზინის ორთქლს გარეთ უშვებდა, დღეს ეს აკრძალულია.
დღეს იყენებენ ბენიზნის ორთქლის დაჭერის სისტემას. . ეს სისტემა 50 წლის განმავლობაში
ვითარდებოდა, დღეს მიცუბიში ეძახის EVAP 6. ანუ evaporate და ეს სისტემა სრულიად ელექტროზირებულია
და მართავს PCM. სისტემის კვანძია სპეციალური ჭურჭელი, რომელსაც carbone
canister ანი ნახშირის ყუთი ქვია.
ამ ყუთში მოტავსებულია ნახშირის ფხვნილი, რომელსაც შეუძლია შთანთქას დიდი რაოდენობით ბენზნის ორთქლი. ამ ორთქლს
იგი აგროვებს ავტომობილის დგომისა და ავზში ბენზინის ჩასხმის დროსაც.
ბენზინის ორთქლში გროვდება ნახშირის ყუთში და
თუ ნახშირის ჰაერით გავანიავებთ ბენზინის ორთქლი გამოქარვდება. ამჟამად ნახშირის ყუთს უერთდება სამი მილი. ერთი
მილი უკვაშირდება ბენზინის ავზს, მეორე აკავშირებს
ატმოსფეროსთან, მესამე მილი კი შემშვებ კოლექტრთან (დროსელის კვანძთან). იმისათვის რომ კარგად გამონიავდეს საჭიროა სისტემაში
გავრცელდეს გაოხშოება, რომელიც იქმნება დროსელის უკან. ცხადია ძრავის მუშაობის ყველა
რეჟიმზე ადსორბერის განიავება ერთნაირი ვერ იქნება, ამიტომ ორთქლი ცილინდრებისკენ უნდა
წავიდეს სწორედ შეშვების მომენტში.
ამის უზრუნველსაყოფად
შექმნილია ევაპ მართვის სისტემა, რომელიც შედიან საწვავის ავზში წნევის სენსორი, განიავების
ელექტრო მაგნიტური სარქველი(parge valve), ეს სარქველი ორთქლს უშვებს ნახშირის ყუთიდან დროსელისკენ. ნახშირის ყუთს
ატმოსფეროსთან აკავშირებს კიდევ ერთი სარქველი vent valve ანუ ვენტილაციის სარქველი ჰქვია. სისტმაში შეიძლება
იდგეს განიავების სენსორი რომელიც თერმისტორია და გრძნობს ჰაერის ქროლვას. კონტროლერი
განიავებას ახდენს რეჟიმების მიხედვით. მაგ. უქმ სვალზე ევაპ სისტემა არ მუშაობს. სისტემის
ტესტირებას კონტროლერი ახდენს ძრავის გამორთვიდან 5 სთ-ის შემდეგ, ხოლო ევაპ 6 - სი
ზღვის დონიდან 2400 მეტრ სიმაღლეზე. ამისათვის მიცუბიშიი ნახშირის ყუთზე აყენებს წნევის
სენსორს და ელექტრო ტუმბოს, რომელიც ევაპ 6
სისტემაში გაჟონვის აღმომჩენი ტუმბოა.
ავტომობილის 5 სთ -იანი დგომის შემდეგ კონტროლერი გაზომავს წნევას ჩაკეტილ სისტემაში,
თუ იგი ზომაზე ნაკლებია ამას აფასებს როგორც გაჟონვას. ჩართავს გაჟონვის ტუმბოს და
იმ დროის მიხედვით, რომელიც ტუმბოს დაჭირდება სისტემაში წნევის აღსადგენად აფასებს გაჟონვის სიდიდეს და აანთებს
შესაბამის კოდებს. ევაპ -ის კომპონენეტებია:
PCM, საწვავის ავზში წნევის სენსორი, რომელიც დგას პირდაპირ
ავზე, ნახშირის ყუთში წნევის სენსორი, განიავების
სენსორი, რომელიც არის თერმისტორი და გრძნობს ჰაერის მოძრაობას სისტემაში. ამსრულებელი
მექანიზმებია:
ჰაერთან დამაკავშირებელი ვენტილაციის ელექტრო მაგნიტური სარქველი (vent valve) , განიავების სარქველი (parge valve) და ნახშირის ყუთში გაჟონვის აღმომჩენი ტუმბო.
ჰაერთან დამაკავშირებელი ვენტილაციის ელექტრო მაგნიტური სარქველი (vent valve) , განიავების სარქველი (parge valve) და ნახშირის ყუთში გაჟონვის აღმომჩენი ტუმბო.
evap system
(ford)
ორთქლის ცირკულაცის ტესტი მოდის ობდ 2 ადრეულ სისტემებში,
დაყენებული იყო განიავების სენსორი, სოლენოიდიდან რამდენიმე ტვინის დაშორებით, ეს იყო
თერმისტორი რომელიც ზომავდა ბენზინის ორთქლისაგან განიავების ეფექტს. ფორდის თანამედროვე
სისტემებზე პცმ ელოდება სანამ არ დამყარდება საწვავის მიწდების ჩაკეტილი კონტური და
შემდეგ ერთბაშად ჩაკეტავს purge
solenoid თან თვალყურს ადევნებს ჟანგბადის სენსორის სიგნალებს.
თუ ნახშირის ყუთი კარგად ნიავდება ლამბდა ზონდმა უნდა აჩვენოს გამდიდრებული ნარევი.
როგორც ვიცით გარდა ორთქლის მიმოქცევისა ევაპ სისტემაში მუდმოვად ისინჟება ისიც ხომ
არ არის ორთქლის გაჟონვა სისტემიდან. ამას ვაკუუმ ტესტი ქვია. ადრეულ სისტემებში ფორდის
პცმ ქმნიდა მცირე ვაკუუმს შემშვებ მილგამტარში, რომელიც გადაეცემოდა ორთქლის დაჭერის
სისტემას და იქიდან ავზს. ჩართულ ანთებაზე პცმ ადარებდა აბსოლიტური წნევისა მაპ და
ბენზინის ავზში წნევის სენსორების სიგნალებს და ამით იგიებდა ხომ არ იყო გაჟონვა სისტემაში.
2005 წლიდან ფორდმა შემოიღო გამორთულ ძრავზე ბუნებრივი ვაკუუმის ტესტი-eonv- engine
off natural vacuum. ამან მოითხოვა სისტემის გადაკეთება და კონტროლერის კვება ანთების გამორთვის შემდეგაც გადაკეთდა პროგრამებიც. ძრავის მუშაობისას მცირედი სითბო გადაეცემა ბენზინის
ავზს რაც იწვევს აორთლებადობის ზრდას. ფორდის eonv ტესტის ჩასატარებლად ანთების გამორთვიდან
40 წთ ის მანძილზე კონტროლერი ჩართული რჩება ამ ხნის განმავლობაში ნახშირის ყუთის ორივე
vent and purge solenoid ჩაკეტილია. იმის მიხედვით როგორ გრილდება საწვავი ავზში იქმნება
ბუნებრივი ვაკუუმი. პცმ ავზში წნევის სენსორის მეშვეობით თვალყურს ადევნებს წნევის
დაცემას და თუ ის ნორმაზე მეტია გამოისახება კოდი.
აბრევიატურა-koeo-
key on engine off
Comments
Post a Comment